söndag 6 januari 2013

Skaldemans ratio

Fett / Protein+kolhydrater = Skaldemans ratio. Eftersom att jag försöker få någon hum om hur många kolhydrater jag äter varje dag så kan jag lika gärna se vilket ratio jag hamnar på varje dag. Allt över 1 är godkänt, men jag som är i 50kg`s klubben ska få så mycket över 1 som möjligt.

Igår hamnade jag på 2,1 och idag hamnade jag på precis på 1. Jag har bara ätit lite lite mer än hälften av mitt rekommenderade kalori- intag i dag, vilket låter märkligt, men jag har bokfört allt. Visa saker i överkant för att inte få missvisande siffror som tex när man bara kan ange gram som mått, hur lätt är det att "höfta" gram på den mängd färskost jag hade som tunt lager på 2ostplättar? Hmm.










Egentligen så är just den biten ointressant, det som jag tycker är viktigt att veta det är antal kolhydrater som finns i olika livsmedel för att få kunskap och insikt om min kost så att jag kan bli lugn och trygg i den. Grädde tex "ska vara godkänt" i lchf-syfte för att det är fett, men det innehåller en hel del kalorier.


I morgon har jag varit "Lchf:are" i 3 veckor och har gått ner 3kg. Jag bokförde aldrig att jag vägde 122 en sväng strax innan. Hur det än är så går jag ner och då är jag nöjd. Min midja har minskat med 2 centimeter sedan 31december. Jag tycker att det är svår att mäta sig på samma ställe, så jag tog bort gamla mått. Jag la in dom nya (som är tråkigare än dom gamla) som jag tog med sambons hjälp den 31/12. Nu får han hjälpa mig med mina mått hädan efter.

I morgon jobbar jag så håll tummar att jag vaknar utvilad.

God natt.
/A

1 kommentar:

  1. Bra jobbat! Det som är så fantastiskt med lchf är att man inte behöver räkna på kalorier och jag räknar aldrig på kolhydrater. :-)

    SvaraRadera